طرز تهیه شیر تغلیظ شده

اگر شماهم به پیدا کردن و دنبال کردن دستور شیرینی های مختلف علاقمند هستید احتمالا با این مواد مواد آشنایید. انواع شیرهای تغلیظ شده ی شیرین شده و شیرین نشده بطور کنسروی خیلی جاها پیدا میشه و شما میتونید بهشون دسترسی داشته باشید یا خودتون داخل خونه درستشون کنیدیا اگه به لاکتوز حساسیت دارید یا از محصولات حیوانی استفاده نمیکنید اینجا بهتون جایگزین هایی معرفی میشه که داخل دستورها ازشون استفاده کنید.

شیرتغلیظ شده ((Evaporated milk

شیرتبخیر شده یا تغلیظ شده یک محصول ازشیرگاو هست که 60 درصد آب اون تبخیر شده. شیر تغلیظ شده به انواع اسموتی ها و سوپ ها و نوشیدنی های برپایه ی قهوه غلظت و بافت متفاوتی از شیر عادی میده و شیرینی کمی به اونها میده، برای افرادی که شیرینی زیاد دوست ندارند جایگزین خوبی برای شیرعسلی هست.

برای آماده کردن شیر تغلیظ شده کافیه شیر رو روی حرات متوسط رو به پایین تا آب شیر حدود 60 درصد تبخیر بشه و نکته مهم اینه که شیر نباید بجوشه و بهتره برای این کار صبور باشید و ممکنه حداقل 25 دقیقه این فرایند طول بکشه و حتی بیشتر! نتیجه یک شیرغلیظ و خامه ای میشه که بخاطر حرارتی که دیده طعم کاراملی داره و رنگ تیره تری نسبت به شیر عادی داره و بعنوان کنسرو میتونه مدتها نگهداری بشه.از شیر تغلیظ شده داخل دستور بعضی غذاها و شیرینی ها که بافت کرمی نیاز دارن استفاده میشه.

شیرعسلی ((Sweetened condensed milk

شیرعسلی هم نوعی شیر تغلیظ شده است که حدود 60درصد آب اون حذف شده و حدودا 40 تا 45 درصدش شکر وغنی و غلیظ هست که رنگ کاراملی و شیرینی خیلی زیادی داره. شیرعسلی بصورت  قوطی های کنسروی داخل مغازه های مواد و لوازم قنادی یا بعضی سوپرمارکت ها پیدا میشه.

شما هیچ محصولی بعنوان شیرعسلی شیرین نشده ((unsweetened condensed milkنمیتونید پیدا کنید چون دراصل این همون شیر تغلیظ شده هست که قبلا اشاره شده بود.

شیرعسلی کاربرد گسترده ای توی آشپزخونه های همه جای دنیا داره و معمولا داخل انواع دسرها مثل پای ، پودینگ و بستنی استفاده میشه و بعنوان شیرین کننده ی چای و بخصوص قهوه طرفدار زیادی داره.

با اینکه شیرعسلی کنسروی در دسترسه اما میتونید اون رو داخل خونه به سادگی با ترکیب  2 پیمانه شیر و 3/2 پیمانه شکر ترجیحا سفید و هم زدن مداوم و حرارت دادنش  تا زمانی که حجمش حدود نصف یا کمتر بشه و رنگش به کاراملی روشن تبدیل بشه روی حرارت متوسط و یا پایین درست کنید.

برای درست کردن شیرعسلی میتونید از شکر دانه ریز ، شکر نارگیل و حتی شربت افرای خالص استفاده کنید اما شکر قهوه ای حاوی شهد هست و و بخاطر اسیدیته ی شهد(شیره) میتونه باعث سفت یا خراب شدن شیرعسلی شما بشه.

دولسه دلچه (Dulce de leche)

دولسه دلچه به معنی آبنبات ساخته شده از شیر یا سس کارامل هست که یک دسر سنتی آرژانتینی هست که با کارامل کردن شکر داخل شیر تهیه میشه.

تفاوت اصلی دولسه دلچه و کارامل در اینه که کارامل از شکر و آب درست میشه اما دولسه دلچه از شیر و شکر یا راحت تر از اون از شیرعسلی درست میشه.

برای درست کردن کلاسیک دولسه دلچه 4 پیمانه شیر رو با 1و4/1 شکر و 4/1 ق چ جوش شیرین مخلوط می کنیم و روی حرارت بالا میذاریم تا به جوش بیاد و شعله رو کم می کنیم و بعد حدودا 1ساعت شروع به غلیظ شدن میکنه و به رنگ کاراملی  درمیاد و با بیشتر حرارت دیدن تیره تر میشه و طعم کاراملی غلیظ تر میشه و 1 ق چ وانیل مایع اضافه میکنیم و این حدود یک و نیم پیمانه دولسه دلچه به ما میده.

اما راحتترین روش درست کردن دولسه دلچه ازطریق حرارت دادن به شیرعسلیه که به دو روش اشاره می کنیم:

داخل فر : قوطی شیرعسلی رو داخل ظرف میریزیم و روش رو با فویل میپوشونیم و داخل ظرف بزرگتر که تا حدود نصف ارتفاع ظرف شیرعسلی آب داره میذاریم و حدود یک و نیم تا 1 ساعت و 45 دقیقه داخل فر از قبل گرم شده به دمای 220 درجه سلسیوس میگذاریم.

جوشاندن: قوطی شیرعسلی رو داخل قابلمه میذاریم و تا روی اون رو پر آب می کنیم و میگذاریم روی حرارت متوسط رو به  پایین حدود 3 تا 4 ساعت آروم بجوشه تا کاراملی بشه هرچی بیشتر روی حرارت باشه سفت تر و تیره تر میشه.(حتما صبرکنید کاملا خنک بشه بعد در قوطی رو باز کنید.)

 

جایگزین ها

اگر به دنبال جایگزین های گیاهی انواع این شیرهای تغلیظ شده هستید متداول ترین شیر غیر لبنی استفاده شده برای درست کردن شیرعسلی و شیر تغلیظ شده و دولسه دلچه شیرنارگیل است اما جایگزین های دیگه ای هم مثل شیر جودوسرو یا شیرسویا هست که میتونن داخل دستورهایی که ازاین مواد استفاده شده مورد استفاده قرار بگیرن. دولسه دلچه ی گیاهی میتونه از خامه نارگیل،شیرنارگیل،شکرقهوه ای ونمک درست بشه.

مدیر سایت