تاریخچه تارت – قسمت اول

تاریخچه تارت

تارت نوعی شیرینی، متشکل از یک خمیر پوسته و مواد تشکیل دهنده روی آن است. تارت‌ها در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود و روی آن‌ها را معمولا با مواد مختلف شیرینی همچون کرم کاستارد و میوه‌جات پر می‌کنند. البته گاهی اوقات از تارت‌ها به عنوان یک غذای سبک یا پیش غذا بدون مواد شیرینی با اضافه کردن مواد غذایی دیگری همچون میگو، ماهی و خاویار استفاده می‌شود.

برای تهیه تارت بطور سنتی از خمیر بریسِر یا بریزِر که از قدیم به عنوان خمیر پای و تارت شناخته می شده استفاده می‌شود.

تارت ریشه فرانسوی دارد و برخی آن را از مشتقات “پای” می‌دانند که از قرن‌های بسیار دور در اروپا رایج بوده است. بسیاری معتقدند پای با تغییر شکل و استفاده از مواد شیرینی همچون کرم کاستارد یا ماسکارپونه

به عنوان یک دسر جذاب از قرن پانزدهم میلادی در اروپا رایج شد.

خمیر تارت معمولا متشکل از آرد، کره یا روغن، شکر، نمک، آب و طعم دهنده‌ای همچون وانیل است (البته در برخی از دستورها از روغن زیتون و تخم‌مرغ نیز استفاده می‌شود) و نسبت به خمیر پای ضخامت بیشتری دارد. هم اکنون در سراسر دنیا تارت‌های بسیاری با مواد مختلفی طبخ می‌شود که از معروف‌ترین آن‌ها می توان به تارت انگلیسی، تارت مرنگ، تارت تِی‌تن اشاره کرد.

انواع تارت در جهان

تارت یک شیرینی بین‌المللی محسوب می‌شود. تا جایی که برخی از کشورها یک یا چند مدل تارت مخصوص سرزمین خود دارند. در ادامه ما به تعدادی از تارت‌های بین‌المللی اشاره می‌کنیم.

در انگلستان چند تارت معروف وجود دارد که اشخاص گاه عاشق همه آن‌ها هستند و گاه از میان آن‌ها برای خود یک تارت محبوب دارند.

تارت منچستر یکی از این تارت‌ها است.یک تارت متشکل از یک پوسته‌ی شیرین که حاوی مربای تمشک است و با کاستارد و تکه های نارگیل پوشش داد شده است.

تارت بیکویل تارت انگلیسی بعدی است. برای تهیه این شیرینی خمیر بریزه را می‌پزند و آن را با مارمالاد، مربا وپودر بادام پر می‌کنند.

اغلب روی لایه بالاتر از آن نیز آجیل مثلا بادام و بادام‌زمینی می‌ریزند و اگر فصل تابستان باشد، این تارت را با گیلاس شیرین تزئین می‌کنند.

تارت تریکل تارت رایج دیگری میان مرم کشور انگلستان است. این شیرینی با آرد سوخاری و تکه‌های لیموترش پوشش داده می‌شود.

تارت کاستارد نیز در این کشور محبوبیت فراوانی دارد. این تارت که محبوب مردم فرانسه نیز هست پوسته‌ی شیرینی دارد و پوشش آن را با کرم کاستارد انجام می‌دهند.

در هلند تارت کدوحلوایی یک تارت قدیمی و شیرین محسوب می‌شود. همان‌طور که از نام آن نیز مشخص است، در این شیرینی نان تارت را با کدوحلوایی پوشش می‌دهند.

در آمریکا دسری شیرین به نام سیب تنوری دارند. تارتی که یک پوسته‌ی ترد دارد و با سیب پخته شده پوشش داده می‌شود. البته آن‌ها براساس ذائقه‌ی خود گاهی به جای سیب از انواع مختلف میوه استفاده می‌کنند.

یکی از رایج‌ترین جایگزین‌ها در این تارت، ریواس است.

اهالی سرزمین استرالیا تارت کارامل را بسیار خوشمزه و لذیذ می‌دانند. یک تارت شیرین پوشیده از کارامل که گاهی اوقات آن را به خامه یا شکلات نیز مجهز می‌کنند

تارت سانتیاگو از اسپانیا

می‌آید. اسپانیایی‌ها بادام‌زمینی، تخم‌مرغ و شکر را با هم می‌زنند و روی نان تارت را با آن پر می کنند.

تارت کاپریس هم ایتالیایی است.

یک کیک شکلاتی که در آن گردو یا بادام می‌ریزند.

در کانادا تارتی طبخ می‌کنند به نام تارت فلن.

فلن یک نوع کاستارد است که شباهت زیادی به کرم کارامل دارد. قنادهای کانادا کاستارد را در قالب و در فر می‌پزند و به طور معمول با سس کارامل سرو می‌کنند.

اجازه بدهید به شما یک تارت دیگر را نیز معرفی کنیم. تارت تاتَن

در فرانسه هتلی به نام تاتن وجود داشت که دو خواهر آن را اداره می کردند.

یک روز یکی از خواهرها هنگام پخت تارت سیب اشتباه می‌کند و به جای اینکه اول خمیر را داخل قالب بگذارد، اول مواد پای را درون ظرف ریخته و بعد خمیر را روی آن می‌ریزد. این اشتباه منجر به پخت یک شیرینی خوشمزه می‌شود. این شیرینی مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرد و به تارت تاتن شهره می‌شود.

پای از قدیمی ترین دستورهای دنیای شیرینی پزی و تارت از محبوب ترین هاست. فرق بین این دو دسر

از سوالات متداول شیرینی پزیه که به دلیل شباهت زیادشون به وجود می آید. اکنون تفاوت های آنها را بررسی خواهیم کرد.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه