همه چیز درباره ی نشاسته ذرت

درباره نشاسته ذرت :

نشاسته ذرت به دلیل شفاف بودن بعد از مخلوط شدن در مایعات و پخته شدن و غلظت بیشتر جایگزین مناسبی برای آرد در دستورات پخت و پز است. همچنین نشاسته ذرت به جای تخم مرغ نیز قابل استفاده می شود.

نشاسته ذرت یکی از انواع نشاسته است که طی فرایندی از دانه های ذرت بدست می آید و مانند نشاسته های دیگر معمولا برای غلظت غذاها و شیرینی ها کاربرد دارد. در دستورهای تهیه شیرینی معمولا ازنشاسته ذرت استفاده می شود ولی با این حال در بعضی از آنها آرد ذرت نام برده شده که منظور همان نشاسته ذرت است.
نشاسته ذرت بافت خاصی دارد، اپر مقداری نشاسته ذرت را بین دو انگشتتان حرکت دهید صدای خاصی شبیه به جیرجیر می شنوید اما بافت آن در حالت معمول نرم و لطیف است.

نشاسته ذرت آرد سفید رنگی است که کاملا با نشاسته گندم که در ایران با نام نشاسته گل متداول است، تفاوت دارد.
در صورتیکه در دستور تهیه کیک ها و شیرینی ها به جای مقداری از آرد، نشاسته ذرت استفاده شود، لطافت آنها بیشتر می شود. همچنین نشاسته ذرت در تهیه دسرهایی مثل پودینگ و کاستارد یا عامل غلیظ کننده سوپ کاربرد دارد.

از ویژگی های دیگر نشاسته ذرت این است که پس از مخلوط شدن، تقریبا بی رنگ می شود و لذا این خصیصه استفاده زیادی دارد.
نشاسته ذرت از لحاظ طعم و بو و رنگ، خنثی است و این هم از دیگر دلایل استفاده از این نشاسته در شیرینی پزی و کیک پزی است. البته این ویژگی کمک بسیاری به تزیین هایی که با فوندانت صورت می گیرد می کند.

در برخی کرم ها نیز از نشاسته ذرت و آرد گندم برای غلظت استفاده می شود. در دستور رولت و کیک اسفنجی ساده از نشاسته ذرت برای لطافت بافت کیک استفاده شده است.
در نظرداشته باشید که در بیشتر دستورها (نه همه دستور کیک ها) می توان در حد یکی دو قاشق از آرد، دستورتهیه کیک و شیرینی را با نشاسته ذرت جایگزین کرد تا لطیف تر شود. نشاسته ذرت جایگزین مناسبی برای پودر کاستارد به همان میزان است.
دریک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت، 29 کالری انرژِی و 7 گرم کربوهیدرات وجود دارد.

خواص نشاسته ذرت

نشاسته پلیمری از مولکول های –D گلوکز است که به صورت دانه های جدا از هم یا گرانول در بافت های گیاهی وجود دارد و قطر آنها 2 تا 100 میکرون متغیر است.
گرانول های نشاسته از نظر شکل ممکن است به صورت کروی بیضی و یا چند وجهی باشند که با میکروسکوپ قابل بررسی هستند. مهم ترین منبع تهیه نشاسته، ذرت است.
طبق تحقیقات به عمل آمده ذرت قدرتمند ترین گیاه زراعی در جذبو ذخیره سازی انرژی آزاد موجود درزمین است.
عملکرد بالا، تنوع موارد مصرف، تنوع ارقام و هیبرید های موجود، خواص زراعی مطلوب و بهره برداری اقتصادی خوب و سازگاری بالای ذرت با شرایط مختلف آب و هوایی باعث شده سالیانه قسمت اعظمی از اراضی دنیا به کشت این گیاه ارشمند اختصاص یابد.
با اینکه ذرت ارزش غذایی فراوانی دارد، به علت نداشتن گلوتن (ماده چسب گندم) از آن نمی توان برای تهیه نان استفاده کرد. بنابراین برای تهیه نان ذرت، آن را با سایر غلات مخلوط می کنند.
درباره نشاسته ذرت خواص درمانی نیز هست که برخی از آنها در ادامه فهرست می شوند:

ذرت از نظرطب قدیم ایران سرد و خشک است.
ذرت غذای خوبی برای پیشگیری سرطان است.
استفاده مداوم ذرت، از کرم خوردگی دندان جلوگیری می کند.
روغن ذرت کلسترول خون را پایین می آورد.
روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماری های پوستی مفید است.
کاکلذرت را  قبل از رسیدن کامل میوه یعنی قبل از پژمرده شدن می چینند و به سرعت خشک می کنند. کاکل ذرت بعد از خشک شدن رنگ قهوه ای پیدا می کند.
دم کرده کاکل ذرت ادرار آور است و آرام کننده دستگاه ادراری است.
درد و ناراحتی های دستگاه ادراری را تسکین میدهد.
سنگ مثانه، التهاب، ورم مثانه و درد مثانه را از بین می برد.
کاکل ذرت بطورکلی دستگاه ادراری را تمیز می کند.
به غیراز کاکل ذرت ازبرگ و ریشه و ساقه بلال نیز استفاده طبی  به عمل می آید.
رنگ زرد ذرت مربوط به موادی به نام زئین Zeine و زیازانتین Zeaxanthine می باشد.

شرایط نگهداری نشاسته ذرت

از آن جایی که نشاسته جاذب رطوبت است آن را در یک ظرف دربسته در محیط خشک و خنک نگه داری کنید. در صورتی  که آن را به درستی نگه داری کنید برای مدت طولانی قابل استفاده است.

ویژگی های آرد ذرت و نشاسته ذرت:

آرد ذرت و نشاسته ذرت دو محصول کاملا متفاوت هستند که هر یک در قنادی نقش مهمی ایفا می کنند. مراحل تهیه، ساختار، کاربرد و روش استفاده از آرد ذرت و نشاسته ذرت با دیگری کاملا متفاوت است و اگر هرکدام را به جای دیگری استفاده کنید قطعا نتیجه غیر قابل استفاده خواهد شد و باید کل غذا یا شیرینی را دور بریزید.

بنابراین آشناسس کامل با آرد ذرت و نشاسته ذرت کمک می کند با کاربرد دقیق آنها آشنا شوید.

آرد ذرت آردی است نرم که از آسیاب کردن دانه های ذرت خام به دست می آید، روند تهیه آرد ذرت مشابه با آرد گندم است و دانه های ذرت خام و خشک با دستگاه های مخصوص  آسیاب شده و پودر نرم و نسبتا لطیفی حاصل می کند که آرد ذرت نام دارد.

نسبت به رنگ دانه های ذرتی که در تهیه آرد ذرت استفاده شده است رنگ آرد ذرت متفاوت خواهد شد، به طور کلی آرد ذرت رنگ تقریبا زرد رنگی دارد و ممکن است رنگ زرد روشن یا کمی تیره باشد.

البته برخی دانه های ذرت بنفش، مشکی، قرمز تیره یا رنگی هستند و بنابراین آرد ذرتی که از این ذرت ها تهیه می شود رنگ دیگری خواهد داشت اما معمولا آرد ذرت را به رنگ نخودی یا زرد ملایم خواهیم داشت.

درباره نشاسته ذرت درجات زیری متفاوتی دارد و می تواند کاملا نرم و ریز یا کمی درشت و زبر باشد که همین تفاوت بافت  مصارف مختلفی درآشپزی ایجاد می کند. به طور کلی حتی آرد ذرت با بافت ریزو نرم هم کمی با آرد گندم متفاوت تر و زبرتر است. آرد ذرت با نام انگلیسی corn flour  عرضه می شود.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه