دانستنی های قهوه – قسمت دوم

نام های متفاوت قهوه از ابتدا تا کنون

موکا

در تاریخ برای قهوه اسامی زیادی استفاده شده است ، کافا ناحیه ای در اتیوپی می باشد که معتقدند اصلیت و ریشه ی قهوه به این ناحیه بر می گردد .موکا یا در عربی المخا (Mocha)

شهری بندری در استان صنعاء یمن است که انواعی از قهوه به این نام شناخته می شوند.

بونو

ابوعلی سینا حکیم بزرگ ایران ، حدود هزار سال قبل ، شرح جامعی در مورد قهوه نوشته است که البته ایرانیان در آنعصر بر آن نامبونونهاده بودند و بوعلی نیز همین واژه را بکار بسته است . این واژه ای است که هنوز در اتیوپی آن را به کار می برند

قهوه

یکی از ویژگی های دانه قهوه این است که  می تواند تخمیر شود ، فرآیند تهیه الکل از گیاهان با محتوای مقدار شکر بالا می باشد.

در عربی به معنی مشروب است و واژه ی قهوه از این کلم اقتباس شده است.(qahwa)واژه

تاریخچه برشته کردن و خرد کردن قهوه

اسناد نشان می دهد که برشته کردن و خرد کردن واقعی قهوه تقریباً به 500 سال بعد از میلاد می رسد . روش برشته کردن قهوه به طور خاصی با برشته کردن گوشت به هم شبیه است ، گودالی حفر کرده در آن اتش درست کنید . دانه ها را در آن بریزد و روی آن را کاملاً بپوشانید.

این شیوه دقیقاً یک روش علمی نیست هرچند که در آن دوره زمانی این روش خوبی بوده است . یکی از اولین اشیاء ساخته شده از آهن به دست بشر ، تابه های قهوه برشته کن بود . با پیشرفت آهن و هنگامیکه تابه آهنی پیشرفته شد ، برشته کردن قهوه رایج یافت . بعد از اینکه دانه ها برشته شدند .

آسیاب کردن با روش قدیمی انجام می شد . به طوری که دانه را بین دو سنگ قرار می دادند و آن را خرد می کردند . این روش شبیه آسیاب کردن گندم است . بعد از خرد شدن ، آن را درون آبی که نمی جوشید ، می ریختند ، اگرچه آب در حال جوش سریع تر عمی کند.

ظروف برنزی و برشته کردن قهوه

از آثار بدست آماده می توان به این نتیجه رسید که بشر برای برشته کردن قهوه از ظروف برنزی هم استفاده کرده ام ارتباط بین برشته کردن دانه ها و پیشرفت تابه های آهنی برشته کن بسیار سریع است . قهوه برشته کن در ترکیه سال 1540م رایج و متداول بود.

اولین قهوه خانه جهان

یک کتاب قهوه در حدود سال 1480م معرفی شد و در سال 1554 م اولین قهوه خانه در استانبول راه اندازی شد.

محبوبیت قهوه و ممنوعیت آن

در قرن شانزدهم میلادی قهوه یک بار به دلیل مزه تلخش غیرقانونی و خوردنش ممنوع شد که خود دلیلی برای ترویج و شناخت بیشتر مردم از قهوه شد . جالب است بدانید در انگلستان زنان به دلیل این که همسرانشان تحت تاثیر اثرات جانبی قهوه قرار می گرفتند و همچنین بیشتر وقت خود را در قهوه خانه ها سپری می کردند ، خواستار ممنوعیت و غیرقانونی اعلام شدن این ماده شدند . اما دیری نپایید که آنها نیز شروع به نوشیدن قهوه کردند . سپس قانون دیگری وضع شد که به زنان امکان می داد تا از شوهران خود در صورتی که همسرانشان قادر نبودند که برای آنان قهوه تهیه کنند طلاق بگیرند!

ورود قهوه به هندوستان

عرب ها در 1600م از دانه ای قهوه خود به شدت حفاظت می کرند . پخش و توزیع قهوه ممنوع شد ، اگرچه قهوه در اتیوپی و یمن توسط عرب ها رشد می یافت .

اما عرضه و تقاضا به مقدار زیاد وجود نداشت . قیمت ها افزایش یافت و به همین دلیل سود آن زیاد و مصرف این نوشیدنی به تدریج رایج شد .

بعد ها  دانه قهوه از عربستان به هند منتقل شد و کشت آن در هند تا این زمان ادامه یافت .امروزه، باوجودی که هند یکی از تولید کنندگان قهوه در جهان محسوب می شود اما مقدار زیادی از قهوه مصرفی خود را وارد می کند .

ورود قهوه به اندونزی

همچنین گیاه اصلی قهوه که جاوای اندونزی توسط یک فرد هلندی در سال 1696م کشت شد .

از عربستان به اندونزی منتقل شد . امروزه جاوا یک منطقه مهم و عمده تولید قهوه محسوب می شود.

به هرحال ، قیمت تا حد زیادی اقزایش یافت طوری که فقط ثروتمندان اروپایی قدرت خرید این محصول خارجی لوکس را داشتند و می توانستند قهوه بنوشند.

خواص قهوه:

قهوه دارای ارزش بالایی است و می‌تواند به درمان مشکلات روحی و کم خوابی کمک فراوان کند همچنین ضد آلزایمر، ضد افسردگی، کاهش دهنده مسمومیت ها، درمان کننده سردرد، کاهش مشکل قند خون و دیابت از جمله خواص قهوه می‌باشد.

در تاریخ قهوه به خواص مختلفی درباره آن اشاره می‌شود، اما باید توجه داشت که مصرف بالای آن در طول روز می‌تواند موجب بروز مشکلات فشار خون، لاغری مفرط، اختلال خواب، ایجاد سنگ کلیه و مشکلات معده در شما شود.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه