تاریخچه کاکائو – قسمت اول

تاریخچه کاکائو

این گیاه ۴۰۰۰ هزار ساله یکی از مطبوع ترین و لذیذترین طعم ها را به گنجینه چشایی ما اضافه کرده است. واژه کاکائو از کلمه cacahuatl  و واژه مایایی kakaw  گرفته شده است و به معنای میوه قرمز پررنگ است. گیاه کاکائو در نواحی گرمسیری و حاره ای قاره آمریکا رشد می کند و به کاهش دما بسیار حساس است. دانه کاکائو در تمدن مایایی مقدس محسوب می شود و اسپانیایی هایی که به این سرزمین ها آمدند دانه کاکائو را با خود به سرزمین های دیگر بردند.

درخت کاکائو اولین بار توسط تمدن مایا و در حدود ۲۰۰۰ سال پیش به صورت هدفمند کشت شد. با این حال، تاریخچه کاکائو هزاران سال پیش از آن هم وجود داشته، اما بومی های آمریکای مرکزی و جنوبی میوه های کاکائو را می شکافتند و دانه های بادام مانند کاکائو را برای تغذیه پرندگان و حیوانات استفاده می کردند. تمدن مایا اما برای نخستین بار دانه های کاکائو را خشک کرد و با حرارت برشته کرد و از آن در تهیه غذاهای مختلف استفاده کرد. کاربرد کاکائو در تهیه برخی غذاها ویژه مناسبات و مراسم های خاص بود و مفهومی آئینی و ویژه داشت. در آن زمان، تنها طبقات بالای جامعه مایا اجازه داشتند از این میوه و غذاها استفاده کنند.

مورخان اسپانیایی در اسناد و مدارک در مورد کاربردهای مختلف کاکائو نوشته اند که در تهیه غذاها و نوشیدنی های مختلف استفاده می شده است. زمانی که استعمارگران اسپانیایی شروع به کشت و پرورش این دانه در مکزیک کردند، شیوه سنتی استفاده از کاکائو در غذاها و نوشیدنی ها کم کم تغییر کرد و در نهایت به شکل کاکائوهای امروزی درآمد

پودر کاکائو چطور تهیه می شود؟

میوه های کاکائو از سرشاخه های درخت آویزان می شود. پوسته بیرونی میوه ها سخت و محکم هستند و هنگامی کاملا رسیده می شوند چیده می شوند. میوه های رسیده از وسط دو نیم می شوند و دانه های سفید و چسبناکشان خارج می شود. دانه های کاکائو تازه هیچ شباهتی به چیزی که ما به عنوان کاکائو می شناسیم ندارند و بیشتر شبیه بادام هستند! در طریقه سنتی، دانه ها داخل جعبه های چوبی قرار داده می شوند و در گرمای گرمسیری تخمیر شده و رنگ و عطر و بویشان تغییر می کند.

پس از گذشت هفت روز دانه های کاکائو قهوه ای می شوند و عطری شبیه کاکائو پیدا می کنند. سپس دانه های کاکائو را برشته می کنند و بعد آن را آسیاب می کنند. روش سنتی آسیاب کردن دانه های کاکائو در مکزیک به وسیله ابزاری شبیه به هاون است که از سنگ های آتشفشانی تهیه می شود. پودر کاکائوی را به غذاها و نوشیدنی های مختلف اضافه می کنند و به این ترتیب کاکائو به شکل و طعمی که می شناسیم آماده می شود. حجم زیادی از پودر کاکائو برای مقاصد تجاری و بازرگانی بار کشتی می شود و برای استفاده در تهیه انواع شکلات، نوشیدنی و سایر محصولات به کشورهای مختلف دنیا فرستاده می شود

غذاهای مشهور مکزیکی که با کاکائو تهیه می شوند!

اگرچه تمام دنیا شکلات را با محصولات سوئیسی، بلژیکی و فرانسوی می شناسند اما در جوامع بومی مکزیک هنوز از روش های سنتی برای تهیه نوشیدنی ها و سس های مختلف استفاده می شود. در مکزیک نوشیدنی های سرد کاکائویی، سس های تند و تیز کاکائویی و هات چاکلت های دارچینی تهیه و مصرف می شود. در ادامه برخی از مهم ترین محصولات مکزیکی را که از کاکائو تهیه می شود به شما معرفی می کنیم:

هات چاکلت واهاکایی | Oaxaca 

این نوشیدنی مکزیکی به صورت داغ سرو می شود و به دلیل طعم دارچین و ادویه هایش محبوبیت زیادی دارد. این هات چاکلت از ترکیب آب و پودر کاکائو و ادویه های مختلف تهیه می شود.

 

مول پوبلانو | Mole Poblano

یکی از معروف ترین محصولات مکزیکی که به دنیا صادر می شود مول پوبلانو از همه محبوبیت و شهرت بیشتری دارد. در این غذا دانه های برشته شده کاکائو، فلفل، مغزیجات و ادویه های مختلف به اضافه موز یا حتی تورتیلای مکزیکی با یکدیگر ترکیب می شوند و به سسی غلیظ و شکلاتی تبدیل می شوند. سپس این سس روی مرغ یا بوقلمون ریخته و سرو می شود

Tejateنوشیدنی

این نوشیدنی خنک در ایلت جنوبی واهاکا تهیه می شود و در تهیه آن، پودر کاکائو، ذرت، گل کاکائو با یکدیگر ترکیب می شوند و به عنوان نوشیدنی سرد مصرف می شود. این نوشیدنی به طور سنتی در ابتدای فصل برداشت ذرت نوشیده می شود و در باور بومیان مکزیک باعث برکت محصول می شود.

نوشیدنی کاکائو

این محصول یک نوع نوشیدنی است که با نامی مشابه گیاه کاکائو تهیه می شود. برای تهیه این نوشیدنی دانه های آسیاب شده کاکائو، دانه باقلا، ذرت، دارچین و رازیانه با هم ترکیب می شوند و با قندی به نام piloncillo شیرین می شوند.

روز جهانی شکلات

روز جهانی شکلات هر سال در روز هفتم جولای در سرتاسر دنیا جشن گرفته می شود. اولین بار در سال ۱۵۵۰ در چنین روزی ، شکلات در اروپا به جهان معرفی شد و به همین جهت به عنوان « روز جهانی شکلات » یا « Chocolate Day » معروف شده است. با اینکه ۷ جولای روز شناخته شده تری در سرتاسر جهان است، اما در آمریکا این جشن را روز ۱۳ سپتامبر جشن می گیرند

حقایق جالب درباره شکلات و تاریخچه کاکائو

400   لوبیای کاکائو برای ساخت یک پوند (حدود ۴۵۴ گرم) شکلات مورد نیاز است

هر درخت کاکائو حدود ۲۵۰۰ لوبیای کاکائو محصول دارد

تحقیقات تاکنون تاییدکننده این هستند که از مصرف شکلات می توان به عنوان قسمتی از تعادل، سلامتی و رژیم سلامتی و سبک زندگی سالم  بهره مند شد.

بدلیل اینکه درخت کاکائو بسیار ظریف و نازک نارنجی است، کشاورزان بطور متوسط ۳۰ درصد محصول خود را سالیانه از دست می دهند.

مطالعات نشان می دهد بسیاری از روغن های اشباع در شکلات وجود دارد که مشابه روغن های دیگر کلسترول خون را بالا نمی برد. این بدین معنی است که شکلات جهت تعدیل بکار می رود.

شکلات از درخت میوه ای برداشت می شود، و خود از هسته میوه استخراج می شود.

TTheobroma Cacao درختی است که دانه (لوبیای) کاکائو از آن می روید و معنای آن غذای خدا است.

کارلوس لینائوس، پدر علم طبقه بندی این نام را بر روی آن گذاشته است .

مدیر سایت
ارسال دیدگاه