کروسان از کجا آمده است؟ (تاریخچه کروسان)

تاریخچه کروسان

بسیاری از مردم، «کروسان یا همان «کروسانت» را جزو شیرینی‌های اصیل فرانسوی به حساب می‌آورند؛ اما در واقع تاریخچه‌ی این نان شیرینی به حمله‌ی عثمانی‌ها به کشور اتریش برمی‌گردد.

در واقع بیشتر شیرینی‌های معروف فرانسوی که برای صبحانه صرف می‌شوند، از اتریش نشأت می‌گیرند.

شیرینی‌های مدرن کروسان در سال 1683 میلادی و زمانی رواج پیدا کرد که امپراتوری عثمانی قصد داشت در دوره‌ی محاصره‌ی وین، تونلی را در زیر شهر احداث کند.

خوشبختانه نانواهایی که در شب مشغول به کار بودند، صدای کندن این تونل را شنیدند و به نگهبانان اطلاع دادند. درنتیجه پادشاه توانست خودش را به موقع برساند و ترک‌ها را شکست بدهد.

ظاهراً بعد از شکست عثمانی‌ها، نانواها تصمیم گرفتند تا به مناسبت نقش مؤثر خودشان در این پیروزی، شیرینی جدیدی را درست کنند تا شبیه به هلال ماهی باشد که بر روی پرچم عثمانی‌ها قرار دارد. بنابراین شیرینی کیپ فرل که در زبان آلمانی به معنی «هلالی شکل» (Crescent) است، به نمادی از این موضوع تبدیل شد.

شاید از خودتان بپرسید الهام گرفتن از پرچم امپراتوری عثمانی، چه ارتباطی با پیروزی اتریشی‌ها دارد؟ باید بگوییم که خوردن شیرینی کیپ فرل برای مردم اتریش، مانند خوردن دشمنشان (هلال روی پرچم آن‌ها) می‌مانَد و خاطره‌ی پیروزی آن‌ها را برایشان زنده می‌کند.

شیرینی کیپ فرل در سال 1770 میلادی و زمانی وارد کشور فرانسه شد که «ماری آنتوانت» اتریشی با پادشاه کشور فرانسه، یعنی لویی شانزدهم ازدواج کرد.

ملکه بعد از ورود به کشور فرانسه، احساس غربت داشت و دلش به شدت برای کشورش و غذاهای اتریشی تنگ شده بود. نانواهای خاندان سلطنتی تصمیم گرفتند تا شیرینی کیپ فرل را به افتخار او درست کنند و بعداً نام آن را «کروسان» گذاشتند.کم کم این شیرینی، محبوبیت بسیاری در سراسر کشور فرانسه به دست آورد.

بنابراین شیرینی کیپ فرل و کروسان جزو شیرینی‌های اصیل فرانسوی به حساب نمی‌آیند و اصالتی اتریشی دارند. در طی سال‌ها، نانواهای فرانسوی از کره‌ی بیشتری برای تهیه‌ی کروسان استفاده کردند و این شیرینی از سال 1920 میلادی به بعد، به یکی از شیرینی‌های اصلی فرانسه تبدیل شد.

فرانسوی‌ها، ظاهر هلالی شکل کروسان را تغییر نداده‌اند و حواستان باشد آن را با شیرینی کروسان انگلیسی اشتباه نگیرید که صاف است.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه