کرم تارتار چیست؟؟

کرم تارتارچیست؟و چه کاربردی دارد؟

در علم شیمی، تارتارات پتاسیم هیدوژن به عنوان کرم تارتار شناخته شده است. کرم تارتار در واقع یک اسید می‌باشد که نام علمی آن پتاسیم هیدروژن تارتاریک “potassium hydrogen tartrate” با فرمول شیمیایی KC4H5O6 و جز اسیدهای خوراکی محسوب می‌شود.

کرم تارتار یک پودر سفید رنگ، لطیف و بدون بو است. این محصول کاملا طبیعی و از میوه انگور به دست می‌آید و با فعل و انفعالاتی که درگذشت زمان بر روی این میوه ایجاد می‌شود تبدیل به پودری بسیار ارزنده می‌گردد. البته این اسید خوراکی پودر است و علت این که به جای پودر به آن کرم گفته می شود هنوز مشخص نیست. کسی علت استفاده از واژه ی “کرم” به جای “پودر” را نمی‌داند ولی این محصول قدیمی همیشه در دنیای آشپزی و شیرینی‌پزی با همین نام استفاده شده است.

کرم تارتار محصولی کاملا طبیعی از میوه‌ی انگور است که با فعل و انفعالاتی که در مرور زمان در انگور ایجاد می‌شود، این اسید تولید شده است. در واقع کرم تارتار از محصولات جانبی صنعت شراب‌سازی می‌باشد. قدمت کرم تارتار هفت هزار سال تخمین زده‌اند، در طول سالیان اسید تارتاریک، از رسوبات و ته نشین‌های بشکه‌های شراب تهیه می‌شده است و بعد از اینکه رسوبات را جمع آوری و تمیز می‌کردند آن‌ها در جایی نگهداری می‌کردند تا کرم تارتار از آن ته‌نشین شود و بعد کرم جمع آوری شده را استفاده می‌کردند. البته در حال حاضر این محصول بصورت کارخانه‌ای تولید می‌شود. فرآوری کرم تارتار بصورت کارخانه‌ای توسط یک شیمیدان سوئدی در سال ۱۷۶۹ میلادی طراحی شد. در پروسه‌ی صنعتی تهیه‌ی کرم تارتار، اسید تارتاریک با استفاده از هیدروکسید پتاسیم به کرم تارتار تبدیل می‌شود.

کرم تارتار(Cream of Tartar)

می‌تواند برای پایدار کردن سفیده‌ی تخم مرغ، برای لطافت بیشتر شیرینی‌ها، به “عنوان عامل پف دهنده و یا برای جلوگیری از شکرک زدن شربت‌ها بکار برده شود” .

 

موارد مصرف پودر تارتار

 

موارد مصرف پودر تارتار بسیار زیاد است اما همگی را می توان در استفاده از پودر تارتار در شیرینی پزی خلاصه کرد. کرم تارتار شیرینی آن را خوشمزه تر می کند و پودر تارتار در کیک سبب انسجام بافت و پف کردن کیک می شود. کاربرد کرم تارتار در شیرینی پزی کمک به پایدار کردن سفیده تخم مرغ است. در بسیاری از شیرینی ها که پایه اصلی آن ها سفیده تخم مرغ فرم گرفته است، مانند مرنگ و کیک های اسفنجی، از پودر تارتار برای مقاوم تر شدن سفیده تخم مرغ استفاده می شود. لذا شیرینی با پودر تارتار بیشتر پف می کند. برای جذب رطوبت سفیده و ایجاد فرم پایدار ، هنگام زدن سفیده تخم مرغ مقداری شکر به آن اضافه می کنند. همچنین افزودن پودر تارتار برای شیرینی برای محکم کاری استفاده می شود. شیرینی با پودر تارتار زمان فرم گرفتن سفیده را طولانی تر می کند که در نتیجه آن هرچه سفیده بیشتر زده شود هوای بیشتری وارد سفیده شده و در نتیجه سفیده مستحکم تر می شود. از دیگر موارد مصرف کرم تارتار در طرز تهیه انواع شیرینی است.  استفاده دیگر از کرم تارتار در تهیه شربت هاست. کرم تارتار در شربت کار جوهرلیمو را می کند و اضافه کردن کرم تارتار به عنوان عامل اسیدی ، مانع به هم پیوستن مولکول های شکر شده و از شکرک زدن شکر جلوگیری می کند. کاربرد پودر تارتار علاوه بر شیرینی پزی در بسیاری موارد دیگر نیز هست که در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد پودر تارتار ، فواید پودر تارتار و موارد مصرف پودر تارتار آشنا کنیم :

کاربرد پودر تارتار

از دیگر کاربرد پودر تارتار می توان به کمک به براق شدن و حفظ سفیدی سفیده تخم مرغ اشاره کرد. اما مهم ترین کاربرد پودر تارتار ایجاد پف در شیرینی هاست. هرچند کرم تارتار این کار را به تنهایی انجام نمی دهد. برای پف کردن کیک علاوه بر پودر تارتار به جوش شیرین هم نیاز است. زیرا اسید تارتاریک موجود در پودر تارتار به فعالسازی بیشتر جوش شیرین کمک می کند. این اسید با جوش شیرین ترکیب می شود و در اثر حرارت گاز کربن دی اکسید تولید می کند که عامل پف کردن کیک هاست. از این ویژگی در نیز استفاده می شود. پس اگر در خانه بیکینگ پودر ندارید مخلوط جوش شیرین و پودر تارتار جایگزین خوبی برای آن است. کافی است یک دوم قاشق چایخوری پودر کرم تارتار را با یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کنید. این مخلوط معادل یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر است

مدیر سایت
ارسال دیدگاه