رول دارچینی ، شیرینی ملی سوئد

رول دارچینی

رول دارچین اولین بار در کشور سوئد درست شده است و بسیار در این کشور محبوب می باشد، بطوریکه از سال 1999 روز چهارم اکتبر در این کشور روز رول دارچینی نامگذاری شده و به نوعی جشن شروع پاییزرا با پخت این نان برگزار می کنند.

در سوئد به این رول kanelbulle می گویند که معنی لغویش  ” نان دارچینی” است . این رول علاوه بر سوئد در بقیه ی کشورهای شمال اروپا هم بسیار متداول است و بیشترین تنوع در پخت این نان متعلق به کشور فنلاند می باشد.

با وجود اینکه رول دارچین (با کمی تفاوت از نوع امروزیش) از اواخر قرون وسطی پخت می شده ولی چون قبل از قرن بیستم شمال اروپا با کمبود مواد غذایی مواجه بود، پخت رول دارچینی بطور گسترده از سال 1920 شروع شد.

بعد از اتمام جنگ جهانی اول پخت نان بصورت خانگی جای خاصی در فرهنگ اروپا پیدا کرد و در نتیجه پخت رول دارچینی رایج تر شد.

از قرن هجدهم میلادی رول دارچینی در امریکا بصورت گسترده پخت شده و تا همین امروز عضو همیشگی کافی شاپ ها و میزهای صبحانه ی رستوران هاست.

ورژن آمریکایی رول دارچینی با سوئدی فرق هایی دارد:

1- میزان شکرقهوه ای که روی خمیر پاشیده می شود  در رول دارچینی آمریکایی دو برابر نوع سوئدی است.

2-رول دارچینی آمریکایی رویه دارد، این رویه یا کرم پنیر خامه ای یا آیسینگ شکری (مخلوط شیر، پودر قند و وانیل) یا نوعی شیره است.  نوع سوئدی فقط با کنجد یا شکردرشت تزیین می شود

3-در نوع آمریکایی وقتی خمیر را رول می کنند و برش می دهند، برش ها را با هم داخل یک قالب می چینند و بعد می پزند.درنوع سوئدی هر برش به صورت مجزا در کاغذ قرار داده میشود و می پزد.

4- در نوع سوئی در هنگام تهیه خمیر به مقدار خیلی کمی هل به مواد اضافه می شود اما نوع آمریکایی این ویژگی را ندارد

مدیر سایت
ارسال دیدگاه